Ga naar hoofdinhoud

Hoe kunnen webshops toegankelijker? Dat laat bol.com zien!

Rian Rietveld, Niels-Peter Foppen, Stef van der Feen

In december 2021 deed Rian uitgebreid onderzoek naar de toegankelijkheid van webshops. Bol.com heeft de feedback voortvarend opgepakt. Met als resultaat een kwalitatief betere én meer toegankelijke webshop.

Presentatie

webshops-en-toegankelijkheid-ncdt-2022.pdf (10 MB)

Tekstversie presentatie

Inhoud presentatie

Rian Rietveld van Level Level en Stef en Niels-Peter van bol.com vertellen hoe webshops toegankelijker kunnen. De aanleiding was een uitgebreid onderzoek dat Rian in december 2021 deed naar de toegankelijkheid van de 15 grootste Nederlandse webwinkels. Ze keek daarbij onder andere of iemand die blind is een bestelling kan plaatsen. Haar conclusie: de meeste webshops hebben nog veel werk te verrichten.

Voor bol.com betekende dit onderzoek een mooie aanleiding om de website verder toegankelijk te maken. Intussen is er al een heel aantal aanpassingen doorgevoerd, waarover zij in deze presentatie vertellen. Met als resultaat een kwalitatief betere én meer toegankelijke webshop.

Over Rian Rietveld

Rian is specialist webtoegankelijkheid en werkt in Rotterdam voor het webbureau Level Level als accessibility consultant. Daarnaast geeft ze les bij het online studie platform over toegankelijkheid: The A11Y Collective.

Ze begeleidt webprojecten en geeft in-house trainingen, workshops, cursussen en consultancy voor de grote webbureaus. Ze deelt haar kennis graag bij WordCamps en conferenties wereldwijd. Als ze niet aan het programmeren, reviewen of lesgeven is, werkt Rian graag in haar tuin. 

Rian op LinkedIn

Over Niels-Peter Foppen

Als interface ontwerper bij bol.com helpt Niels-Peter bij het inrichten en vormgeven van het design systeem. Hij houdt van de uitdagingen die komen kijken bij het bouwen van een vormgeving voor complexe producten en van de mogelijkheden die het kan geven bij het verbeteren van de gebruikerservaring en manier van werken. 

Niels-Peter op LinkedIn

Over Stef van der Feen

Bij bol.com werkt Stef als UX strategist. Daarbij zorgt hij dat de UX-strategie overal duidelijk is, dat innovatieteams werken aan dezelfde doelen en iedereen denkt aan de klant in elke stadium van het ontwerp en ontwikkeling.

Bol.com is een grote organisatie waar verschillende UX-ontwerpers werken in verschillende onderdelen en teams. Zijn taak is daarom ook het leiden van de interne Design Community. Daarmee focussen ze op het delen van informatie (binnen én buiten bol.com), samenwerking en gewoon lol hebben. 

Stef op LinkedIn

top