Ga naar de inhoud

Applicaties ontwerpen met UX Design bij het Kadaster Kees Ligtelijn

Iedereen die gaat graven in de grond moet bij het Kadaster een melding doen, een zogenaamde KLIC-melding. Kees Ligtelijn vertelt hoe zij deze dienst volledig opnieuw hebben gebouwd, waarbij ze het volledige UX proces hebben doorlopen.

Presentatie

applicaties-ontwerpen-met-ux-design-bij-het-kadaster-ncdt-2023.pdf (4,8 MB)
(Deze pdf voldoet niet aan de toegankelijkseisen.)

Over deze sessie

Een KLIC-melding kon al digitaal, maar toch was de kwaliteit niet goed. Het was ingewikkeld, niet duidelijk genoeg.

Reden om de hele dienst opnieuw op te bouwen. Kees Ligtelijn vertelt hoe zij veel meer zijn gaan focussen op de eindgebruiker en intern op de onderlinge samenwerking. Alle stappen van een volledig UX-proces zijn daarbij doorlopen, waarbij toegankelijkheid vanaf het begin onderdeel van dit proces was.

Resultaat: een toegankelijke en gebruiksvriendelijke applicatie én een besef in de organisatie dat toegankelijkheid veel voordelen biedt.

Over Kees Ligtelijn

Kees is coördinator Gebruikerslab / UX lead bij het Kadaster.

Kees Ligtelijn